Mona Broshammar
Erik Nordblad
Det finns nog bara ett svar på den frågan: rädslan att förlora väljare.
Postad av Eva i Göteborg , 3 december 2009
Liberalism och socialdemokrati är två i grunden republikanska ideologier. Det finns också många framstående republikaner i Folkpartiet liberalerna och Socialdemokraterna. Exempelvis har riksdagsledamöterna Birgitta Ohlsson (FP) och Hillevi Larsson (S) båda varit ordförande för Republikanska Föreningen. I riksdagen finns i regel en majoritet för republik. De flesta riksdagsledamöter anser dock att det behövs ett folkligt stöd för att införa republik. Republikanska Föreningen verkar för att fler ska inse fördelarna med ett mer demokratiskt statsskick och kräver en folkomröstning i frågan.
Postad av Magnus Simonsson i Enskede Gård , 3 december 2009
Socialdemokrater anser som de övriga riksdagspartierna att somliga människor är mer värda än andra,(undantag de riksdagsledamöterna som röstar för att Sverige skall vara en demokratisk Republik) det kan man se på deras försvar av fack och olika lagparagrafer tex LAS,
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 7 december 2009
Socialdemokraterna har aldrig varit särskilt demokratiska, och då menar jag inte just deras försvar av monarkin. Tvärtom det är bra och socialdemokraterna borde ta bort sitt krav på republik ur sitt partiprogram. Socialdemokraterna är odemokratiska på andra sätt. Jag hade som underbetald städare utbildat mig till fastighetsmäklare och jobbade med annat i väntan på drömjobbet. När jag äntligen skulle få en anställning var det bara registreringen som saknades. Då visade det sig att den nya tillsynsmyndigheten fastighetsmäklarnämnden som Socialdemokraterna tillsatt på socialdemokraternas uppdrag ändrat reglerna så att utbildningen inte fick vara äldre än fem år. (Min var åtta) Jag fick tala om för den mäklare som skulle anställa mig att jag inte kunde få registrering och såg mitt anställningskontrakt åka i papperstuggen. Jag kämpade och skrev till Justitieministern och bad att reglerna skulle ändras men fick inget svar. Jag råkade träffa Inrikesminister Lars Engqvist och förde mitt ärende på tal,men han bemötte mig bara med arrogans och sa att han kände igen frågeställningen. Han visade klart och tydligt att han inte hade lust att tala med mig. Tiden gick och jag gick in i väggen som det heter och är idag förtidspensionär med 6000 i förtidspension. Jag förlorar mellan 500000 och 1000000 kr om året i förlorad arbetsinkomst. Inte bara jag slogs ut tack vare socialdemokraterna och samarbetspartierna utan tusentals andra. Att jag nånsin skulle rösta på socialdemokraterna igen finns inte på kartan då de tagit den enda blivande födkrok jag hade ifrån mig. Men blir jag erbjuden ett välavlönat toppjobb som plåster på såren de orsakat kan jag ompröva mitt beslut förstås.....
Postad av PO i Stockholm , 25 maj 2010
Snälla PO, skriv dina inlägg på något annat forum. Här diskuterar vi republik vs monarki.
Postad av Holger i Stockholm , 25 maj 2010
Människosynen är väl värd att belysa som S har, det är ju inte bara monarkin de försvarar.
Att kritisera nuvarande politiska partier i riksdagen som försvarar den svenska monarkin som statskick är väl inget fel.
Man kan ju se att dessa monarkiförsvarare inte bara har en anmärkningsvärd människosyn när det gäller monarkin, deras behandling av människor där somliga är bättre och mer värda än andra är bottenlöst.
Vad är det S kör för mantra? Rättvisa , Jämnlikhet osv.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 25 maj 2010
Holger ville bara visa hur demokratiska våra Socialdemokratiska politiker är. Även om just detta inlägg inte enbart handlar om Monarki vs Republik. Sen ville jag då ta tillfället i akt och visa att istället för att ordna jobb åt folk så slår man undan benen på folk när man väl sitter vid makten. Torde väl vara ett viktigt påpekande när det är val år. Vi har demokrati som sagt eller hur?? Men du är kanske socialdemokrat och tål inte kritik...
Postad av PO i Stockholm , 26 maj 2010
PO i Stockholm.
Varför i h....te väntade du i 8 år???
Ditt inlägg verkar ömkligt och dåligt underbyggt.
Så bör du ju veta att en minister inte kan ändra något regelverk för en enskilg persons skull. Detta kallas ministerstyre och är absolut förbjudet.
Med samhällets utveckling har jag full förståelse för att en utbildning inte ska vara äldre än 5 år om man inte arbetat inom sitt fack kontinuerligt.
Kanske vi ska tacka socialdemokratin för att du inte blev mäklare. Ditt inlägg ger inget som helst förtroende.
Postad av Nescio Nomen i Djursholm , 30 maj 2010
Hörrudu Nescio! Jag arbetade med annat på grund av hård konkurrens och väntade inte 8år av fri vilja. För det andra drabbades inte bara jag utan tusentals andra. Förmodligen betydligt var många av oss betydligt seriösare och bättre än de som finns idag. När inte ens en som varit ordförande i mäklarsamfundet och vd för ett av sveriges största mäklarföretag vet att man skall ta handpenning för att låsa affären så säger väl det att det inte blev bättre av deras beslut.(kalla fakta för några år sedan. Alla som skaffat sig en utbildning skall få använda den och inte kallas sämre för att man har en äldre utbildning. Grunderna i mäklaryrket är desamma och jordabalken gäller som vanligt. Man har som köpare undersökningsplikt och säljaren upplysningsplikt men nu skyller alla på mäklaren! Mäklarens ansvar skall tas från ansvarsförsäkringen inget annat. Att slå ut tusentals utbildade från marknaden är inte rätt väg. Så kalla för F-n inte mitt inlägg för ömkligt. Att du bor i Djursholm säger väl allt..
Postad av PO i Stockholm , 31 maj 2010
Ja P O i Stockholm
Dina inlägg andas vare sig förnuft eller seriousitet.
Helt rätt så kan man inte vända sig till en minister för att få sin sak påverkad, antingen han nu är socialdemokrat eller ej. Du söker för ditt missnöje en syndabock. Den store syndaren för din sak är du själv. Att mäklarjobb skulle saknas för dig under 8 år kan jag förstå, för med ditt inlägg här är det fullt förståeligt att du hamnade långt ner på listan.
Att samtidigt påstå att "tusentals" andra drabbades ökar knappast din trovärdighet
Återigen så är detta inte rätt forum att diskutera ditt misslyckande.
Jag vill också påpeka att ett inlägg inte nödvändigtvis behöver färgas av i vilket område man bor.
Postad av Nescio Nomen i Djursholm , 12 juni 2010

Socialdemokrati och republik
Varför har socialdemokraterna aldrig gjort rent (kunga-)hus med monarkin? Varför denna tvekan? Även många liberaler verkar tveka, varför? År ut och år in får vi dras mer monarkin och ingen vågar ta steget.
Postad av Benjamin i Stockholm , 26 november 2009