Det drar ett litet löjets skimmer över republikanska föreningen att välja Peter Althin, kristdemokrat, som dess ordförande. Hur kan han propagera för att kungamakten inte ska ärvas?
Som god kristen tror han väl på Jesus Kristus, judarnas konung. I den kristna tron bekänner man också ?...vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre...sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.?
Hur förtjänade Jesus den makten? Ärvd?
Postad av Johan Nilsson
i Östersund
, 5 december 2009
Nu vet jag inte om Peter Althin tillhör något religiöst samfund. Däremot vet jag att du inte behöver vara kristen för att vara kristdemokrat. Bara för att en person är medlem i kristdemokraterna behöver inte han/hon vara kristen.
Postad av Magnus Simonsson
i Enskede Gård
, 7 december 2009
De som försvarar den Svenska monarkin som statskick är lika förvirrade som de som tror på GUD
Postad av Michael Schreiter
i Malmö
, 18 december 2009
Så vänta, är demokratiskt inriktade kristna som vill skilja på stat och kyrka inte välkomna som medlemmar i RepFör?
Seriöst Michael, väx upp. Jag är ingen supporter av KD(snarare raka motsatsen) men du bara skadar vår sak om du skall driva en häxjakt på de som är kristna som är emot monarkin.
Postad av Rutkowski
i Uppsala
, 23 december 2009
Jag har växt upp Rutkowski därför är jag en ateist och tycker att man skall inte mixa politik och religion. Det är bara att se hur det fungerar och har fungerat på denna planeten sen tidernas begynnelse när det varit religiösa som styrt eller styr, att vi har kommit till år 2009 och det fortfarande finns människor på denna planeten som blandar in religionen och politiken är bedrövligt.
Postad av michael Schreiter
i Malmö
, 28 december 2009
Som sagt(vilket du skulle ha sett om du läst vad jag skrev) så finns det många kristna som inte vill se religionen inom staten på något sätt. Jag är en kristen som är för rätten till abort och som har som viktigaste fråga homorätten; alla är inte skenheliga konservativa.
Vad du snarare bör göra är att seriöst se över din egen attityd då allt du gör på dess aforum är att sprida partisansk skiljepropaganda för någon slags ideologisk renlighet vilket inte fyller någon funktion förutom att driva folk IFRÅN våran enande punkt; en Svensk Republik.
Postad av Rutkowski
i Uppsala
, 29 december 2009
Det finns olika republiker på denna planeten till höger och till vänster, det är skillnad på CUBA och USA eller Frankrike eller Kina, så om Sverige någon gång i framtiden blir en REPUBLIK (vilket jag hoppas) då för de röstberätigade Svenska medborgarna välja en statschef en sk President och den Presidenten kommer vara politiskt till höger eller vänster. Det kan väl inte vara så att Sverige hinner bli en enpartistat innan Sverige blir demokratiskt när det gäller val av statschef?
Postad av Michael Schreiter
i Malmö
, 4 januari 2010
Även om vi får republik så är vi demokrater.
Men får vi kritisera demokratin?
Postad av Henrik Andersson
i Leksand
, 12 mars 2010
Henrik Andersson: Ja, du FÅR kritisera demokratin. Varsågod och börja: Vad är det som är så dåligt med demokrati?
Postad av Holger Lövestad
i Stockholm
, 12 mars 2010
Val av ordförande
Det drar ett litet löjets skimmer över republikanska föreningen att välja Peter Althin, kristdemokrat, som dess ordförande. Hur kan han propagera för att kungamakten inte ska ärvas?
Som god kristen tror han väl på Jesus Kristus, judarnas konung. I den kristna tron bekänner man också ?...vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre...sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda.?
Hur förtjänade Jesus den makten? Ärvd?
Postad av Johan Nilsson i Östersund , 5 december 2009